پرونده های قضایی فعالین سیاسی و مدنی را منحل کنید


گزارش همسر مصطفی تاجزاده: سهم تاج زاده در انتخابات

امروز:فخرالسادات محتشمی پور، همسر سیدمصطفی تاجزاده؛ عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب طی گزارشی به نقش همسرش و تلاش های او برای برگزاری انتخابات سالم در زمانی که مسئولیت ریاست ستاد انتخابات کشور را عهده دار بود، اشاره کرده است. متن این گزارش به شرح زیر است: هوش و حافظه و استعداد ذاتی سید مصطفی تاجزاده به همراه سجایای اخلاقی و مهارت های اکتسابی اش، از او شخصیت قابل احترامی ساخته است. تبحرش در بحث و استدلال های قوی مبتنی بر ادله متقن که برآیند اعتقادات واقعی اوست، مخالفینش را خصوصا آن ها که بنیان های اعتقادی سست دارند و معمولا با ماسک و نقاب وارد میدان منازعه می شوند، خیلی زود از پای در می آورد و شکست در مناظره ها به جای این که آنان را به تأمل وادارد، کینه ورزی شان را افزایش می دهد. و امروز درست در زمانی که یاوه گویی ها از تریبون های رسمی افزایش یافته جای خالی او برای پاسخگویی به این اباطیل سخنوران اقتدارگرا، بیش از پیش احساس می شود. در این نوشتار چون تنها قصد پرداختن به دغدغه های شبانه روزی همسرم طی ده سال اخیر، یعنی انتخابات مجلس ششم تا هم اینک را دارم، از ذکر نام هرکس دیگر جز احمد جنتی، پرهیز می کنم. همسر آزاده دربند سيدمصطفي تاجزاده آری من شاهد بودم که رئیس ستاد انتخابات کشور در دوره اصلاحات، همکارانش را در سراسر کشور آن به آن و لحظه به لحظه هشدار می داد که مبادا حقی از کسی ضایع شود و با چشم های باز مراقب صحت و سلامت روند انتخابات بود و با گوش باز مترصد دریافت اخبار و گزارش های ارسالی از حوزه های انتخابیه تا در صورت لزوم هشدارها و تذکرات لازم را بدهد. هرچند آن روزها آرامش از خانه ما رخت بربسته بود اما من سعی می کردم فرزندان نوجوانمان را به اهمیت مسئله سلامت انتخابات آگاه کنم تا فشاری را که بر خانواده طی آن مدت وارد می شد، کاهش دهم و گاه خود به شدت نگران سلامت جسمی همسرم می شدم که خواب و خوراک بر خود حرام کرده یک نفس تذکر و هشدار و توصیه و انذار و بیم می داد و خستگی را حس نمی کرد.آن چه من در منزل که به واقع دفتر کار دوم همسرم بود به عینه مشاهده کردم بی تردید توسط همکاران ستاد انتخابات وقت، مورد گواهی قرار می گیرد.اما عجبا که رئیس شورای محترم نگهبان که وظیفه سنگین نظارت بر حسن اجرای انتخابات را بر عهده داشت، با فراموش کردن بار سنگین مسئولیت و امانتی که بر دوش داشت، علیرغم بازشماری 15 صندوق و تأیید شدن صحت آرای آن، به تاییدش اقدام نکرد و به گفته رئیس ستاد انتخابات وقت، پایه غلطی در بنای عظیم و شکوهمند انتخابات آزاد که میوه شیرین شجره طیبه انقلاب اسلامی و ودیعه امام برای مردم بود، گذاشته شد که بی توجهی به هشدارهای آن روز رئیس ستاد انتخابات و عدم توجه و رسیدگی به شکایتش علیه جنتی تبعات سخت و کوبنده ای را بوجود آورد که امروز دل دلسوزان را به درد آورده و دشمنان امام و انقلاب را شادمان و خرسند کرده است. رئیس ستاد انتخابات مجلس ششم با اذعان به اهمیت امر انتخابات آزاد و صحت و سلامت آن و ضرورت نظارت بر حسن اجرای آن، از شورای نگهبان خواست تا هردو رکن اجرایی و نظارتی انتخابات به ثبت و ضبط و انتشار مکاتباتشان بپردازند اما طرف مقابل علیرغم موافقت اولیه از این کار خودداری ورزید. کتاب رأی ملت که به کوشش مصطفی تاجزاده و دکتر صادق زیباکلام توسط انتشارات روزنه منتشر شده است، حاوی کلیه مکاتبات مربوط به ستاد انتخابات و هیأت های اجرایی است که مطالعه آن به پژوهشگران منصف توصیه می شود. سید مصطفی تاجزاده در مقدمه کتاب می نویسد: «من این سربلندی را دارم که در این انتخابات سالم و پرشکوه(مجلس ششم)، رئیس ستاد انتخابات کشور بودم و در این سمت، نه اقدام غیرقانونی ابطال حدود 700 هزار رأی شهروندان تهرانی را تأیید کردم و نه در پاسداری از آرای آنان، ذره ای از فکر و توان خود دریغ کردم.آنان که می کوشند به ناحق بر دامن این انتخابات که «پیروزی ملت» خوانده شد، گرد ابهام و ایهام بنشانند تا آن را مخدوش جلوه دهند، خود باید دلیلی سزاوار در محضر خداوند و جوابی شایسته برای ملت ارائه کنند. در حقیقت آنان که به صورت غیرقانونی حدود 700 هزار رأی شهروندان تهرانی را باطل کردند و در نتیجه فهرست منتخبان مردم تغییر یافت، باید محاکمه می شدند. حال آن که من در مقام خدمتگزار این ملت پس از گذشت یک سال و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هشتم محاکمه شدم. البته از بعد فردی، هرگز گلایه ای نکرده ام بلکه از انجام وظیفه خوشحال هستم، اما تردید ندارم که در محضر خداوند کسانی دیگر، حتی اگر قضیه در بهترین شکل خود یعنی تبرئه من از اتهامات ناروا، پایان می یافت، می بایست پاسخگو باشند. چرا که با آبروی کشور و حیثیت مردمی بازی کردند که برگزاری انتخابات آزاد و قانونی طی دو دهه بزرگترین امتیاز آنان نزد دارندگان وجدان پاک بوده است.»(رأی ملت ص 20-21) تاجزاده در اردیبهشت ماه سال 1380 در یک مصاحبه کوتاه اعلام کرد که با آن که رأی دادگاه تجدید نظر را(انفصال 30 ماهه از خدمات دولتی) عادلانه نمیداند، با احترام به قانون از سمت های دولتی خود، کناره گیری می کند و او با آن روح بزرگ و دل خالی از کینه و نفرتش حتی نسبت به همه آنان که به او بد کردند، برای آمرزش روح نماینده مدعی العموم در پرونده اتهامیش که در تعطیلات نوروزی به همراه همسر و دختر 15 ساله اش به دیار باقی شتافت، دعا کرد و هنوز هم مانند دیگر بندگان مخلص خدا از خودگذشتگی می کند و با دعوت خانواده اش به صبر و خویشتنداری، اجازه شکایت از بدخواهان یاوه سرایش را به ایشان و وکلایش نمی دهد اما مصرانه شکایت از جنتی را پیگیری می کند چرا که او را برای بدعتی که در روند انتخابات آزاد گذاشته، مقصر می داند. اینک من، پس از گذشت بیش از شش ماه یعنی درست 202 روز از بازداشت غیرقانونی او با هجوم شبانه به منزل و پس از گذراندن چهارماه حبس در سلول انفرادی و رنج و عذابی که برای پذیرفتن اتهامات واهی و مضحک بر او وارد شد، به این نتیجه رسیده ام که در دایره قسمت حکومت عدل علوی به شیوه آقایان، سهم همسرم از انتخابات، چه رئیس ستاد انتخابات باشد چه عضو ستاد انتخاباتی یک کاندیدای از صافی شورای نگهبان گذشته و چه در انتخابات برنده باشد چه بازنده، دادگاه است و محاکمه و محکومیت و در مقابل سهم جنتی، چه متخلف باشد چه نباشد، چه با بدخواهان نظام هم سو شود و چه نشود، تقدیر است و تشکراست و لابد اگر جا داشته باشد،ارتقاء. و این در حالی است که رئیس جدید قوه قضائیه در ماه مبارک رمضان و با زبان روزه در دفتر خودشان به ما گفتند که برای اجرای قانون آمده اند و اگر نتوانند به مرّ قانون عمل کنند، بر آن مسند، نمی مانند و در جای دیگر گفته و می گویند که در نظام قضائی اسلامی هیچ کس مصونیت ندارد و همه در برابر قانون برابرند. باری. در این سرای فانی جنتی همیشه طلبکار است و همسر مظلوم من بدهکار! اما روسپیدی خدمتگزار واقعی ملت در پیشگاه خالق و مخلوقاتش را اجر می نهیم و چشم انتظار داوری هم او می مانیم که از حکومتش و ازعدالتش هیچ راه فراری نیست و از او می خواهیم که آنی ما را به خود وانگذارد و شهد شیرین برخورداری از عدالت را همیشه و همه جا به ما بچشاند. فخرالسادات محتشمي پور شاید اگر من هم شناخت کافی و وافی از روحیات و خلقیات تاجزاده نداشتم، از این همه اصرار او بر شکایت از جنتی و ابرامش بر محاکمه وی، به تعجب و شگفتی می افتادم و مانند دیگران بر پافشاری ها، طنزگونه و از باب مطایبه می نگریستم. اما از آن جا که در ایام ریاست او بر ستاد انتخابات کشور، خود شاهد دقت و وسواس بی اندازه اش در صیانت از حقوق شهروندان، چه به عنوان رأی دهنده و چه رأی گیرنده و کاندیدا، بوده ام و شاهد بیدار ماندن هایش تا پاسی از شب گذشته و حتی گاه تا صبح بودم و حدّت و شدّتی که برای ایجاد ارتباط مستقیم و گفتگو با همه استان داران و فرمانداران و حتی گاهی بخشداران که ریاست ستادهای انتخاباتی را در سراسر کشور به عهده داشتند، به خرج می داد و تأکیدات مکررش را بر حفظ حقوق همه کاندیداها به خصوص آن ها که از طیف سیاسی و فکری مخالف اصلاحات بودند، فراموش نمی کنم، سوز و گداز او را در پیگیری این شکایت درک می کنم.

پست‌های معروف از این وبلاگ

مسوولیت امنیت, حرمت و کرامت ثروتهای ملی مردم ایران مستقیما متوجه حکام غرب است